Siirry sisältöön

Pohjoisen yhteiset voimat kokosi pohjoisen kehittäjät Kajaaniin 

Kuvakooste tapahtuman puhujista ja paneelikeskustelutilanteista.

Pohjoisen yhteiset voimat -tapahtuma kokosi Kajaaniin laajan joukon pohjoisen Suomen elinvoiman, työllisyyden ja osaamisen kehittäjiä. Tämän vuoden teemana oli Elinvoimaa yhteistyöllä. Monialaisella ja sujuvalla yhteistyöllä rakennetaan vetovoimainen Pohjois-Suomi, jossa alueiden vahvuudet täydentävät toisiaan. Tapahtumalle toivotaan jatkoa myös tuleville vuosille.

7.-8.5.2026 järjestetty Pohjoisen yhteiset voimat -tapahtuma(siirryt toiseen palveluun, avautuu uuteen ikkunaan) (PYV) täytti kahden päivän ajaksi Kajaanin ammattikorkeakoulun tiloja ja kampusaluetta, kun paikalle kokoontui noin 150 osallistujaa molempina päivinä.

Pohjoisen yhteiset voimat tunnetaan hyvän mielen tapahtumana, joka tarjoaa mahdollisuuden verkostoitumiseen, yhteiseen oppimiseen ja uusien näkökulmien löytämiseen. Laajuudessaan merkittävän tapahtuman järjestivät Tulevaisuuden työmarkkinat -koordinaatiohanke, Kainuun liitto, Lapin liitto, Pohjois-Suomen elinvoimakeskus, Uudenmaan elinvoimakeskus, KAMK, Kainuun Yrittäjät, Kainuu-Koillismaan työllisyysalue, Kajaanin kaupunki sekä Kainuun ammattiopisto. Ohjelmaan osallistui myös yli 20 hanketta eri puolilta Suomea.

Tämän vuoden teemana oli Elinvoimaa yhteistyöllä, ja sen merkitys näkyi vahvasti koko ohjelmassa. Tapahtuma korosti ajatusta siitä, että elinvoiman johtaminen tapahtuu yhteistyössä. Sen keskiössä ovat verkostoituminen, yhteinen oppiminen ja maakuntarajat ylittävä yhteistyö sekä yhteisöllisyyden merkitys. Laadukkaan työelämän rakentaminen on yhä tärkeämpää, jotta voidaan sekä kotimaisia että kansainvälisiä osaajia ja vahvistaa alueiden pitovoimaa. 

Pohjoisen yhteiset voimat -tapahtuman järjestäjäjoukko poseeraa esitystilan etuosassa "Tervetuloa"-dian edessä.
Pohjoisen yhteiset voimat -tapahtuman järjestäjäjoukko koostui useiden hankkeiden, elinvoimakeskuksen, Kainuu–Koillismaan työllisyysalueen, oppilaitosten ja maakuntaliittojen asiantuntijoista. Yhteistyö näkyi vahvasti myös tapahtuman toteutuksessa. Kuva: Riikka Kivinen.

Ohjelmakattauksessa jokaiselle jotakin

Elinvoiman ja työllisyyden vahvistamista tarkasteltiin monipuolisesti kuudessa rinnakkaisohjelmassa. Teemoina olivat muun muassa verkostot ja resilienssi, tiedolla johtaminen, investoinnit, työelämän laatu sekä osaamisen ja työelämän vetovoima. Keskusteluissa käsiteltiin esimerkiksi monialaista yhteistyötä, ennakointia, tekoälyn hyödyntämistä, osaamispolkuja, jatkuvaa oppimista sekä johtamisen käytäntöjä, jotka vahvistavat työpaikkojen veto- ja pitovoimaa. 

Paneelikeskustelun osallistujat istuvat tuoleilla kääntyneenä kuunnellen kohti paneelin juontajaa, joka puhuu mikrofoni kädessään.
Ohjelman avasi paneelikeskustelu Pohjoisen Suomen ohjelmasta, jossa keskusteltiin alueiden yhteisistä tavoitteista, kasvun mahdollisuuksista ja yhteistyön merkityksestä tulevaisuuden rakentamisessa.  Kuva: Riikka Kivinen.

Hankkeiden ja muiden järjestäjätahojen kanssa yhteisesti toteutetut teemaosiot ovat tärkeä osa tapahtuman kehitystä. Yhteistyö on ollut alusta asti innovatiivista ja inspiroivaa. Ohjelmissa tarkasteltiin työvoiman kohtaannon haasteita, kansainvälisten opiskelijoiden veto- ja pitovoimaa sekä alueiden mahdollisuuksia vahvistaa kansainvälisten osaajien pysyvyyttä. Keskusteluissa tuotiin esille työnantajien kokemuksia, tietodialogia sekä konkreettisia ratkaisuja siihen, miten kansainvälisten osaajien osaaminen saataisiin paremmin alueiden ja työelämän käyttöön. 

Pohjoisen elinvoiman ja työvoiman saatavuuden näkökulmasta maahanmuuttajien ja kansainvälisten osaajien rooli on keskeinen.

Yksi keskeisistä teemoista, joka on ollut tapahtumahistorian alusta asti mukana ja vuosi vuodelta vahvistunut, on kansainvälisten osaajien merkitys. Pohjoisen elinvoiman ja työvoiman saatavuuden näkökulmasta maahanmuuttajien ja kansainvälisten osaajien rooli on keskeinen. On tärkeää, että tämä tunnistetaan kaikilla sektoreilla. Kansainvälisten osaajien työpotentiaalin nostaminen esiin näin laajassa foorumissa kertoo siitä, että elinvoiman, osaamisen ja työllisyyden kysymyksiä tarkastellaan yhä monipuolisemmin ja pitkäjänteisemmin. 

Tapahtuman tärkeä elementti on, että yritykset ovat keskeisinä toimijoina mukana yhteisessä keskustelussa ja kehittämistyössä. Tänä vuonna tapahtuman sisällön toteuttamisessa olivat mukana kauppakamari, Suomen Yrittäjät, Kainuun Yrittäjät, oppilaitokset, elinvoimakeskus, maakuntaliitot, työllisyysalueet sekä muut keskeiset aluekehittämisen toimijat. Yrityksiä tapahtumaan osallistui eri puolilta Pohjois-Suomea. 

Nainen seisoo puhujan korokkeen vieressä mikrofoni kädessään hymyillen.
Tapahtumassa kuultiin useita vierailijoita ja asiantuntijapuheenvuoroja. Keynote-puhujina oli muun muassa Saana Rossi, joka käsitteli puheenvuorossaan sitä, miten yritykset voivat rakentaa veto- ja pitovoimaisen työkulttuurin, joka erottuu edukseen ja puhuttelee oikeita osaajia.
Kuva: Riikka Kivinen.

Päätöstilaisuudessa kuultiin Kainuun maakuntajohtajan Riikka Pirkkalaisen sekä kansanedustaja Mikko Polvisen puheenvuorot. Lisäksi Kainuu–Koillismaan työllisyysalue ja Pohjois-Suomen elinvoimakeskus korostivat tervehdyksissään yhteistyön merkitystä alueiden elinvoiman, osaamisen ja työllisyyden kehittämisessä. 

Auditorion usean kymmenen henkilön yleisö seisoo katse eteenpäin.
Kainuulaisten maakuntalaulu Nälkämaan laulu päätti tapahtuman arvokkaissa ja yhteisöllisissä tunnelmissa. Kuva: Riikka Kivinen.

Pohjoisessa vahva tahto kehittää elinvoimaa

Tämän vuoden tapahtuman jälkeen kaikkien yhteinen toive – niin järjestäjien kuin osallistujien – on, että konseptille saadaan jatkoa myös tulevina vuosina. Yleisöpalautteissa kiitettiin erityisesti monipuolista ohjelmasisältöä, mutta myös aikataulutuksen suunnittelua siten, että verkostoitumiselle jäi riittävästi aikaa. Verkostoituminen ei jäänyt vain yhdeksi teemaksi, vaan näkyi käytännössä keskusteluina, uusina yhteistyöideoina ja yhteisten ratkaisujen rakentamisena. Monialainen yhteistyö ja verkostot muodostuvat ihmisten, palveluiden, yritysten, järjestöjen ja rahoituksen yhteensovittamisesta.

Työvoiman kohtaannon edistäminen ja Pohjoisen Suomen elinvoiman vahvistaminen vaativat systeemistä otetta ja yhteistä oppimista yli organisaatiorajojen.

PYV-tapahtumakonsepti on nyt kiertänyt ensimmäisen kokonaisen kierroksensa. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin Kemissä vuonna 2024, viime vuonna Oulussa ja tänä vuonna järjestämisvastuu oli Kainuulla. Vuosittain vaihtuvat teemat linkittyvät työllisyyden ja alueiden elinvoiman vahvistamiseen. Osa järjestäjäporukasta on ollut mukana alusta saakka etsimässä yhteistyön sopivat tilat ja linjaamassa vuosittaiset teemat ja ohjelmasisällöt.

Kaksi miestä puvuissa katsovat suoraan kameraan hymyillen. Taustalla näkyy tapahtumatila ja muita osallistujia.
Marko Palmgren Lapin ammattikorkeakoululta ja Teemu Ahtonen Kainuu-Koillismaan työllisyysalueelta ovat olleet kaikkina kolmena vuotena mukava tapahtuman järjestelyissä. Ahtonen on toiminut tapahtuman juontana alusta saakka. Kuva: Riikka Kivinen.

Työvoiman kohtaannon edistäminen ja Pohjoisen Suomen elinvoiman vahvistaminen vaativat systeemistä otetta ja yhteistä oppimista yli organisaatiorajojen. Juuri tällaiselle keskustelulle ja yhteistyölle Pohjoisen yhteiset voimat tarjoaa tärkeän alustan. 

Pohjoisessa on vahvaa tahtoa tehdä asioita yhdessä. Kun eri alueiden toimijat kokoontuvat saman pöydän ääreen, syntyy uusia näkökulmia ja konkreettisia yhteistyöavauksia. Näillä eväillä rakennetaan yhteistä suuntaa Pohjoisen Suomen tulevaisuudelle – ja siksi tapahtuman jatkuminen olisi erityisen tärkeää koko alueen elinvoiman kehittämiselle. 

Pohjoisen yhteiset voimat -tapahtuman banneri, johon on merkitty Euroopan Unionin osarahoittama -logo.

Kirjoittajana: